Anders Nilsson.bl
Välkommen!
Orkesterverket ¨MIND THE GAP!¨ (1997) kan avlyssnas här eller nedan i en inspelning från uruppförandet 1999 med Sveriges Radios Symfoniorkester, dir. Mikko Franck (prod. Jan B. Larsson) med tillstånd från SR:


TVÅ NYA SYMFONIER KOMPONERADE UNDER ETT OCH ETT HALVT ÅR URUPPFÖRDA INOM ETT HALVÅR:

Fil 2016-08-20 19 50 13

Säsongen 2016/17 är Anders Nilsson composer-in-residence hos Västerås Sinfonietta och följande verk kommer att framföras:
Zarah-svit den 8 september samt i Sala den 9 september kl.19 båda dagarna. Västerås Sinfonietta dirigeras av Simon Crawford-Phillips
Pianokonserten den 26 januari kl. 19 med Martin Sturfält som solist och Gábor Takács Nagy, dirigent
samt uruppförandet av Symfoni IV den 9 mars kl. 19.00 med Eva Ollikainen, dirigent.
Applådtack
Symfoni IV uruppfördes den 9 mars och mottogs av omedelbart stående ovationer samt mycket positiva recensioner:
VLT:
(---) ¨Till sist fick vi ett nytt exempel på tonsättarprofilen Anders Nilssons rasande skapandetakt. I årets första konsert gavs hans pianokonsert, denna gång ett uruppförande av hans Symfoni nr 4.
Anders Nilssons tonspråk börjar sätta sig i Västerås konserthus. Hans hantering av kontraster är mästerlig - och intressant eftersom man aldrig vet vad som väntar bakom nästa hörn.
I hans fjärde symfoni avlöses spröda lyriska passager av våldsamma klangexplosioner med katastrofvarning. Små melodislingor fogas in i en kompakt ljudmassa och instrumentgrupper eller enskilda stämmor får nya kombinationer. Vackrast i mitt tycke är den lilla duetten mellan violinen och flöjten.
Efteråt visade Nilsson en varm och oförställd glädje över Sinfoniettans sätt att spela hans verk och över det spontana positiva gensvaret från salongen. Publikens kärlek blev både hans och orkesterns belöning.
Birgit Ahlberg-Hyse¨

DN:
(---) ¨Av Nilssons symfonier är detta hans mest lyriska. Det börjar lugnt och smekande, men långt ifrån idylliskt. Jag tänker på den typ av musik som i filmer brukar breda ut sig över ödelagda slagfält; här finns ett svidande vackert stråk av sorg och smärta. En acceptans av det förlorade, men också framtidshopp. Tredje satsen, adagiot, slår något oväntat ner med buller och bång, men slutar med en liten duett för flöjt och soloviolin. Vetskapen om att han snart skulle bli morfar fick Nilsson att komponera in ett ljust motiv - ¨barnets motiv¨ - i finalen.
Det tematiska materialet är gemensamt för de fyra satserna som följer direkt på varandra i en sammanbunden enhet. Formen är inte alldeles tydlig, men förloppet är ändå lätt att följa med en tematiskt utveckling och återtagning. Om någon lät gjuta en tonsättarbyst av Nilsson skulle det placeras mellan Beethovens och Mahlers. Han är det stora formernas mästare, även när resurserna är knappa och hans förhållandevis kraftfulla 'fyra' gifter sig lätt med konserthusens senromantiska repertoar.¨
Johanna Paulsson (DN)¨



Symfoni III spelas i radions P2, torsdag den 2 februari kl. 20:

Pianokonserten framfördes med sedvanlig panache av Martin Sturfält och Västerås Sinfonietta med Gábor Takács Nagy, dirigent.
Recension här.
Här en lite trailer inför konserten med Martin Sturfält som övar, interfolierat med hans framförande av konserten under Tonsättarweekenden 2008:
Pianokonserten - trailer

Symfoni III uruppfördes av NorrlandsOperans symfoniorkester den 24 november, dir. James Feddeck och mottog stående ovationer.

Recension av Symfoni III V.K.